دلایل بروز اشک ریزش در بزرگسالان

اشک ریزش در بزرگسالان

اشک ریزش یکی از مشکلات رایجی است که در افراد مسن رواج دارد و یکی از علت های مهم بروز آن، مسدود شدن مجاری اشکی به دلایل مختلف است. اما علت بروز اشک ریزش در بزرگسالان چیست؟ و چه راه درمانی برای این اشک ریزش وجود دارد؟ در این مطلب دکتر رضا عرفانیان، جراح و متخصص بیماری های چشم، توضیحاتی در مورد اشک ریزش در بالغین را ارائه می دهد.

اشک ریزش در بزرگسالان

دلایل بروز اشک ریزش در بالغین

اشک ریزش در بالغین به دو دلیل اتفاق می افتد:
1. افزایش تولید اشک
2. کاهش تخلیه اشک
در ادامه به بررسی جزئی تر هر یک از این دو دلیل می پردازیم:

افزایش تولید اشک و نقش آن در اشک ریزش

در حالت اول به هر دلیلی که تولید اشک افزایش پیدا کند و این افزایش تولید بیشتر از ظرفیت تخلیه اشک چشم باشد، اشک اضافی موجب سرریز شدن و بروز اشک ریزش می شود.
هر عاملی که باعث تحریک چشم شود، تولید اشک را افزایش می دهد. تمامی التهابات داخل چشم و تمامی بیماری‌های قرنیه و ملتحمه موجب تحریک و افزایش تولید اشک می شوند.
شاید برای شما تعجب آور باشد که بگوییم مهم‌ترین دلیل اشک ریزش در بزرگسالان خشکی چشم است. اگر تولید اشک از میزان لازم کمتر باشد یا حتی به اندازه کافی باشد اما کیفیت اشک و ترکیب آن نامناسب باشد، این اشک ریزش، خاصیت شویندگی چشم کمتری خواهد داشت. همین این امر موجب می شود که سطح چشم تحریک شود برای جبران آن تولید اشک ناگهان افزایش پیدا کند. با افزایش تولید اشک، در واقع کمبود کیفی اشک جبران می شود و این افزایش تولید، منجر به اشک ریزش خواهد شد.
گاهی اوقات اختلالات پلکی موجب می شود اشک به طور مناسب بر روی سطح چشم پخش نشود؛ در نتیجه اختلالات پلکی (اختلالات پلک زدن) هم باعث می شود اشک به شکل مناسب بر روی چشم توزیع نشود و به خوبی پخش نشو. به این ترتیب سطح چشم به طور مناسب با اشک پوشانده نمی شود و شست و شو داده نمی شود و این کار هم باعث تحریک چشم و افزایش تولید اشک و در نهایت اشک ریزش خواهد شد.

کاهش تخلیه اشک و نقش آن در اشک ریزش

در اینه مورد تخلیه اشک از چشم دچار مشکل می شود. در این اختلال، تولید اشک طبیعی اما تخلیه آن با مشکل مواجه می شود.

انسداد مجاری اشک در بزرگسالان

در هر کدام از پلک ‌های انسان، سوراخی وجود دارد که پانکتوم (Punctum) نامیده می شود. اشک از سوراخ پانکتوم وارد مجرای ظریفی به نام کانالیکول (Canaliculi) می شود و سپس از آنجا به کیسه اشک می ریزد. مجرای اشکی که در انتهای کیسه اشکی قرار دارد، اشک را به سمت قسمت تحتانی بینی هدایت می‌کند.
به گفته دکتر رضا عرفانیان، هرگونه اختلال یا انسداد در این مسیر، موجب کاهش یا حتی توقف تخلیه اشک از چشم می شود. اگر سوراخ های پانکتوم وجود به صورت مادرزادی نداشته باشند، یا به علت عفونت و التهاب تنگ شده باشند، و یا اگر کانالیکول ها انسداد داشته باشند و یا تنگ شده باشند و یا حتی مجرای اشکی به هر دلیلی انسداد پیدا کند، این تخلیه اشک با اختلال مواجه می شود و منجر به اشک ریزش خواهد شد.

علت انسداد مجاری اشک در بزرگسالان

در بین تمامی اختلالات ذکر شده در بالا، انسداد مجرای اشک از همه شایع تر است. این اتفاق در خانم‌ها رایج تر از آقایان است و معمولاً بعد از سن ۴۰ سالگی بیشتر اتفاق می افتد. دلایل زیادی برای این امر مطرح شده که البته هیچ یک تا به امروز قطعی نبوده اند.
یکی از مهمترین موضوعاتی که در رابطه با علت انسداد مجرای اشک مطرح است، عفونت های مکرر، التهابات مزمن، مانند آلرژی های شدید ناحیه بینی، پولیپ و سینوزیت مزمن است.
درمان انسداد مجرای اشک
راه درمان انسداد مجرای اشک بالغین جراحی است. به این جراحی داکریوسیستورینوستومی (dacryocystorhinostomy) یا به اختصار DCR گفته می شود. این جراحی در درمان اشک ریزش در بالغین بسیار موثر است.

اگر شما هم دچار اشک ریزش شده اید و به دنبال درمان آن هستید و تصمیم دارید که به یک جراح چشم خوب در تهران مراجعه کنید، اینجا را کلیک کنید.

چهار × چهار =

Call Now Buttonتماس با دکتر عرفانیان