زخم قرنیه

زخم قرنیه همانطور که از نام آن مشخص است یک زخم برروی قرنیه است که اگر به موقع تشخیص و درمان شود می تواند در کاهش روند درمانی بسیار موثر باشد. این عارضه از علائم و نشانه هایی برخوردار می باشد که نایده گرفتن آن باعث شده تا آسیب های جدی به چشم و بینایی فرد وارد شود. ما در این نوشته قصد داریم تا به طور کامل در مورد زخم قرنیه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

انواع زخم قرنیه

زخم قرنیه می تواند عفونی یا غیر عفونی باشد. گاهی در زمینه؛ بیماری‌های روماتیسمی بدن، از بین رفتن حس قرنیه، وجود التهاب مزمن لبه پلک ها یا ضربه منجر به خراشیدگی قرنیه، زخم قرنیه غیر عفونی ایجاد گردد.

در زخم قرنیه های عفونی بدنبال ضربه و خراشیدگی در سطح قرنیه، همزمان یک عامل عفونی ( ویروس، میکروب یا قارچ) در محل جراحت وارد و تکثیر شده عفونت در بافت قرنیه را موجب می شود.

یک مورد استثنا زخم قرنیه تبخالی است که بدنبال فعال شدن ویروس تبخال نهفته در جسم سلول هسته عصب حسی ناحیه چشم و صورت (موسوم به عصب زوج پنج) این ویروس در امتداد عصب به قرنیه رسیده و زخم قرنیه را موجب می شود.

علاوه بر تمامی موارد گفته شده که از مهم ترین دلایل ایجاد زخم قرنیه هستند عوامل دیگری نیز منجر به تشدید آن می شوند که عبارتند از:

• داشتن سابقه قبلی زخم شدن قرنیه ( بخصوص در نوع زخم قرنیه تبخالی )
  • استفاده زیاد و نادرست از لنزهای تماسی و عدم رعایت نکات بهداشتی
  • نقص سیستم ایمنی
  • وارد شدن یک جسم خارجی به چشم
  • مصرف قطره های چشمی استروئید
  • عدم درمان بیماریهای ملتحمه
  • اختلالات پلک

توجه داشته باشید در صورتی که به زخم قرنیه دچار شدید حتما لازم است تا به یک جراح و متخصص چشم مراجعه کنید تا از بدتر شدن این عارضه جلوگیری شود.

علائم نشان دهنده زخم قرنیه

یکی از مهم ترین مواردی که در مورد هر نوع بیماری یا مشکل چشمی باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشید علائم و نشانه های آن ها می باشد چرا که به تشخیص درست و از همه مهم تر روند درمانی آن بسیار کمک می کند. از جمله علائم نشان دهنده زخم قرنیه عبارتند از:

• قرمز شدن چشم
  • تار شدن دید
  • متورم شدن پلک ها
  • ایجاد نقطه ای سفید برروی قرنیه
  • لرزش چشم
  • ترشحات چرکی از چشم
  • سوزش و خارش چشم
  • داشتن درد در چشم ها
  • حساس شدن چشم نسبت به قرارگیری در برابر نور

چه افرادی مستعد ابتلا به زخم قرنیه هستند؟

از جمله افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به زخم قرنیه هستند به شرح زیر می باشد:

• کسانی که از لنزهای تماسی زیاد استفاده می کنند.
  • کسانی که سابقه ابتلا به خشکی چشم را دارند یا حتی به این بیماری مبتلا هستند.
  • کسانی که به اختلالات چشمی مبتلا هستند.
  • کسانی که به آبله مرغان یا زونا که جزء زخم های سرد محسوب می شوند مبتلا هستند.
  • کسانی که از قطره های چشمی استروئیدی استفاده می کنند.

راه های پیشگیری از ایجاد زخم قرنیه

توجه داشته باشید که با رعایت برخی از نکات می توانید به راحتی از مبتلا شدن به بیماری زخم قرنیه جلوگیری کنید. از جمله روش های پیشگیری از این بیماری عبارتند از:

• شستن مرتب دست ها
  • جلوگیری از ایجاد هر نوع آسیبی به قرنیه
  • استفاده کردن از لنز های تماسی
  • دست نزدن به چشم ها در صورت داشتن تبخال

درمان زخم قرنیه

توجه داشته باشید که بیماری زخم قرنیه یک مشکل کاملا جدی در چشم ها است که لازم است حتما روش های درمانی آن تحت نظر یک جراح و متخصص چشم باشد، از جمله روش های درمانی رایج عبارتند از:

اولین روش درمانی معاینه کامل چشم ها و پرسیدن علت ایجاد این زخم می باشد، بعد به منظور درمان داروهای ضد قارچ، ضد ویروس، آنتی باکتریال تجویز شده که لازم است تا حتما به موقع استفاده شود.

علاوه بر موارد گفته شده ممکن است پزشک داروهای خوراکی را نیز به منظور درمان تجویز کند که در تسکین درد و گشاد شدن مردمک چشم ها بسیار موثر است.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که مصرف تمامی این دارو ها باید طبق دستو پزشک انجام شود چرا که ممکن است در روند درمانی اختلال ایجاد کند.

اگر با درمان دارویی نتیجه مطلوبی حاصل نشود انجام جراحی پیشنهاد می شود که شامل جراحی پلک و پیوند قرنیه می باشد، که ر ادامه توضیح کوتاهی در مورد هر کدام از این روش ها داده می شود.

جراحی پلک: در صورتی که مژه ها رشد نامناسبی داشته باشند یعنی در بخش های داخلی پلک نیز ایجاد شوند ممکن است جراحی پلک یا سوزاندن مژه ها توصیه می شود.

پیوند قرنیه: از این روش جراحی در مواقع حاد استفاده می شود که می توان گفت یک درمان قطعی برای زخم قرنیه به حساب می آید. در این جراحی بافت اسیب دیده خارج و بافت سالم جایگزین آن می شود با توجه به ویژگی هایی که دارد این روش جراحی نیز ممکن است خطراتی را برای فرد به همراه داشته باشد که شامل پس زدن بافت اهدا شده، ایجاد عفونت، آب مروارید، متورم شدن قرنیه می باشد.

سولات متداول

کلام آخر

ما در این نوشته قصد داشتیم تا اطلاعات کاملی را در مورد بیماری زخم قرنیه در اختیار شما قرار دهیم چرا که چشم ها یکی از مهم ترین اعضای بدن محسوب می شوند که وجود هر نوع درد یا ناراحتی در آن ها می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد به همین منظور لازم است تا به بهترین متخصص و جراح چشم مراجعه کنید تا از ایجاد هر نوع خطر احتمالی پیشگیری کنید.