تزریق فیلر و تاثیر آن بر واکسن کرونا

این روزها با ورود واکسن کرونا به ایران، بسیاری از افرادی که تزریق ژل، بوتاکس و دیگر فیلرها را داشته اند ابراز نگرانی می کنند که نتوانند تزریق واکسن را انجام ددهند. دکتر رضا عرفانیان سلیم، جراح و متخصص جراحی های چشم در مصاحبه ای با خبرگزاری ویناپرس بیان داشت که تزریق واکسن کرونا کووید-۱۹ در افرادی که سابقه تزریق فیلر داخل صورت دارند عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند و نگرانی‌ درباره آن بی‌مورد است.

دکتر رضا عرفانیان سلیم، چشم پزشک و جراح اکولوپلاستی و استرابیسم گفت: “در چند هفته اخیر بحثی به وجود آمد مبنی بر اینکه افرادی که فیلر صورت تزریق کردند، نباید واکسن کرونا دریافت کنند زیرا دچار عارضه می شود. این موضوع مبنای علمی ندارد و بیشتر به قصد تشویش اذهان عمومی مطرح شده است. هیچ نگرانی بابت تزریق واکسن برای افرادی که تزریق فیلر انجام داده اند وجود ندارد”.

واکسن و تزریق کرونا

وی با اشاره به اطلاعیه آکادمی جراحان پلاستیک و زیبایی آمریکا اظهار داشت: “تنها سه مورد از کسانی که سابقه تزریق فیلر داشتند و به تازگی واکسن کرونا «شرکت مدرنا» را دریافت کرده بودند به این عارضه در نواحی لب و گونه دچار شدند”.

دکتر عرفانیان خاطرنشان کرد: هیچ کدام از موارد گزارش شده در بیمارستان بستری نشدند و با درمان‌های سرپایی بهبودی کامل را پیدا کردند.

این چشم پزشک و جراح اکولوپلاستی و استرابیسم در ادامه گفت: احتمال بروز عارضه بعد از تزریق واکسن شرکت مدرنا به ازای هر۱۰هزار نفر فقط یک مورد است و تاکنون گزارش مشابهی در خصوص واکسن فایزر یا دیگر شرکت‌ها منتشر نشده است.

دکتر عرفانیان با رد نگرانی‌ها درباره تزریق واکسن کرونا به افرادی که سابقه دریافت فیلر دارند توصیه کرد، پس از واکسیناسیون کرونا با پزشک معالج خود در ارتباط باشند تا چنانچه عارضه احتمالی در نواحی تزریق به وجود آمد یا صورت بیمار دچار ورم شد اقدامات درمانی مناسب با استفاده از داروهای آنتی‌هیستامینی به سرعت انجام شود.

دکتر عرفانیان، متولد ۱۳۵۰ در مشهد، دکترای عمومی و تخصص چشم پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اخذ کرد. او با اخذ مدرک فوق تخصص اکولوپلاستیک و استرابیسم، اربیت، مجرای اشکی از دانشگاه شهید بهشتی تهران، به کادر پزشکی بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور پیوسته و در زمینه جراحی پلاستیک چشم، پتوز یا افتادگی پلک، مجاری اشکی، اربیت و استرابیسم و جراحی آب مروارید (کاتاراکت) فعالیت می‌کند.

13 − یازده =