لنز های تماسی

لنزهای تماسی تقریباً برای هر کسی که نیاز به تصحیح بینایی داشته باشد و نمی خواهد تمام وقت از عینک استفاده کند و یا تحت عمل جراحی لیزیک قرار بگیرد، انتخاب خوبی است .
انواع مختلف لنز های تماسی وجود دارد که براساس نوع ماده لنز ساخته شده، از آنها استفاده می شود:
• لنزهای نرم از پلاستیک حاوی ژل هیدروژل. این لنزها بسیار نازک و پایدار بوده و مطابق با سطح جلوی چشم هستند. در اوایل دهه 1970 معرفی شدند ، لنزهای هیدروژل باعث شدند لنزهای تماسی بسیار محبوب تر باشند.
• لنزهای PMMA به طور معمول هفته ها طول می کشند تا افراد با آنها سازگار شوند، بسیاری از افراد نتوانستند حتی بعد از هفته ها با این لنز ها سازگار شوند.
• لنزهای هیدروژل سیلیکون نوع پیشرفته ای از لنزهای تماسی نرم هستند که اجازه می دهند اکسیژن بیشتری نیز به قرنیه برسد.
• لنزهای قابل نفوذ که لنزهای GP یا RGP نیز نامیده می شوند، لنزهای تماسی سفت و محکمی هستند، که مانند لنزهای PMMA به نظر می رسند و اجازه می دهند تا اکسیژن از درون آنها عبور کند.
• لنزهای تماسی ترکیبی به گونه ای طراحی شده اند که خاصیت لنزهای هیدروژل نرم یا سیلیکونی را با هم رعایت می کنند .
لنزهای PMMA دارای نوری عالی هستند ، اما اکسیژن را به چشم منتقل نمی کنند و سازگاری با آنها دشوار است. این نوع لنز ها بندرت تجویز می شوند.

لنز های تماسی

نکات مهم در استفاده از لنز‌های تماسی چشمی

امروزه که روش‌های جراحی عیوب انکساری مانند لازک ، لیزیک ، فمتولیزیک وSMILE متداول شده و هر روز هم این تکنیک ها پیشرفت می‌کنند ، کمتر از گذشته از لنز های تماسی استفاده می شود ولی بازهم افرادی که برای این نوع جراحی ها مناسب نیستند یا کمتر از ۲۱ سال سن دارند و مایل به استفاده از عینک نیستند، لنز تماسی انتخاب خوبی است.
با این‌حال استفاده از آن‌ها در تمام شرایط ممکن نیست و اگر فرد مقید به رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های مخصوص استفاده کنندگان از لنز نباشد و در نگهداری و حفظ تمیزی آنها دقت نکند، احتمال ایجاد عفونت چشم زیاد می شود.

افرادی که از لنز تماسی استفاده می‌کنند ریسک بالاتری برای ابتلا به زخم قرنیه دارند( تا پنجاه برابر بیشتر). . باکتری، ویروس، قارچ ها و… می‌توانند باعث ایجاد زخم شوند.

همچنین استفاده از لنز تماسی احتمال ابتلا به التهابات سطح چشم ورم ملتحمه ( غیر عفونی )را نیز افزایش می‌دهد.
علائم عفونت چشم برای استفاده کنندگان از لنز تماسی:

اگر هر یک از علائم زیردر استفاده از لنز تماسی بروز کرد حتما لنز را از چشم خارج کنید:
اشک ریزش شدید
قرمزی
ورم پلک ها
ترشح چشم
حساسیت به نور
احساس وجود شی خارجی در چشم
تاری دید
درد چشم

پس ار خارج کردن لنز از چشم لنز را در یک بسته مناسب گذاشت و به متخصص چشم مراجعه نمایید تا بتوان به کمک آن علت عفونت چشم شناسایی شود. گاهی اوقات علائم ذکر شده در بالا می‌تواند به‌علت حساسیت چشم به مواد سازنده لنز یا سایر عوامل آلرژی‌زا مانند محلول نگهداری لنز و یا عوامل محیطی هم ایجاد شود.

راه‌هایی برای پیشگیری از عفونت در استفاده کنندگان از لنز تماسی :

قبل از گذاشتن لنز دست ها شسته و لبه پلک ها با آب گرم و شامپوی بچه تمیز شوند.
همیشه از محلول شستشوی جدید و تازه برای شستشوی لنزها استفاده شود.
همیشه لنز را قبل از آرایش داخل چشم قرار دهید.
شستشو بطور روزانه انجام شده و لنز تماماً در محلول شستشو غوطه‌ور شود.
محفظه نگهداری از لنز نیز همیشه باید تمیز شود و هر چند ماه با یک محفظه جدید تعویض شود.
همیشه قبل از خواب لنزها از چشم بیرون آورده شوند.
حین حمام، در وان یا جکوزی و شنا در استخر و دریا نباید از لنز استفاده شود.
قبل از استفاده از لنز اطلاعات و دستورالعمل تمیز کردن و نگهداری از آن بخوبی خوانده شود.
ترجیحاً از لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی برس‌های آرایشی شخصی استفاده شود.

کلام آخر

همانطور که گفته شد لنز های تماسی برای افرادی که تمایل به استفاده از عینک ندارد انتخاب خوبی است . البته لازم است تا از این لنز ها زیر نظر متخصص چشم استفاده شود . دکتر رضا عرفانیان سلیم بعد از بررسی وضعیت بیمار بهترین روش درمان را انتخاب می کنند .

چهار × دو =

Call Now Buttonتماس با دکتر عرفانیان