فیستول کاروتید کاورنو

شاید برای شما یا یکی از اطرافیانتان پیش آمده باشد که بعد از ضربه به سر دچار خون افتادن در چشم ها یا ورم آن ها شده باشید. در این مطلب سعی داریم به عارضه ای به نام فیستول کاروتید کاورنو ، علت های بروز این اختلال و نمونه هایی از مراجعه کنندگان که با این مشکل مواجه بوده اند، بپردازیم. با ما همراه باشید.

فیستول کاروتید کاورنو چیست؟

کاروتید سیستم شریانی ای است که خون را وارد مغز می کند؛ کاورنو نام یک سیستم وریدی است که خون را از بافت مغز خارج می کند. هرگونه ارتباط غیر طبیعی بین این دو فیستول کاروتید کاورنو نامیده می شود.

علت بروز فیستول کاروتید کاورنو چیست؟

به گفته دکتر رضا عرفانیان سلیم، جراح و متخصص جراحی های چشم، بروز این عارضه معمولاً به دنبال ضرباتی است که به سر وارد می شود و در اکثر موارد موجب شکستگی جمجمه می شود. بعد از شکستگی و در نهایت بعد از آن که عوارض ضربه مغزی برطرف شد، بیمار متوجه بعضی از علائم مشکل چشمی در خود می شود.

گاهی نیز این عارضه خود به خود ایجاد می شود و پزشک علتی برای آن پیدا نمی کند. این بیماری همچنین در بعضی از بیماری های روماتیسمی و اهلرز دانلوس (Ehlers-Danlos syndrome) و یا در بعضی موارد که داروهای جلوگیری از بارداری به مدت خیلی طولانی استفاده شوند، نیز گزارش شده است.

در ادامه، صحبت های دکتر رضا عرفانیان در مورد فیستول کاروتید کاورنو را خواهیم شنید.

فیستول کاروتید کاورنو چگونه بروز پیدا می کند؟

زمانی که فشار خون در داخل حدقه چشم بالا برود، یعنی خون وارد حدقه بشود ولی نتواند از آن خارج شود، این خون در داخل عروق حدقه و چشم احتباس می شود و منجر به ورم و بیرون زدگی چشم می شود و تمام بافت ها درگیر می شوند. این امر گاهی می تواند منجر به از بین رفتن دید شود. بنابراین تشخیص آن بسیار اهمیت دارد. در ادامه به بررسی چند نمونه از بیماران دکتر رضا عرفانیان سلیم می پردازیم که برای درمان این مشکل به مطب مراجعه کرده بود.

مورد اول بیماری بود که با بیرون زدگی چشم راست به مطب مراجعه کرده بود. همان طور که در عکس های شماره یک و دو می بینید، چشم راست بیرون زده است. پلک های بالا و پایین نیز ورم کرده است. از نزدیک، رگ های سطح چشم کاملاً گشاد شده اند، متسع هستند. متاسفانه ایشان بخش زیادی از بیناییشان را از دست داده اند.

عکس های 3 و 4 مربوط به مراجعه کننده جوان دیگری است که به صورت دو طرفه گرفتار این مشکل شده اند. در سمت چپ خیلی شدیدتر است و دچار فلج عضلات ایجاد شده اند. فلج عضلات موجب انحراف چشم و دوبینی در ایشان شده است. در سیتی اسکنی که از وی گرفته شده است، که در عکس شماره 5 نشان داده می شود، در هر دو طرف، گشاد شدن ورید حدقه مشاهده می شود که با فلش نشان داده شده است. اون دو رگی که با فلش قرمز نشان داده اشده است، وریدهایی هستند که با این وضوح در سیتی اسکن دیده نمی شوند.

مورد آخر ابتلا، خانم جوانی بودند که در رابطه با ایشان هیچ سابقه ضربه، مصرف دارو یا بیماری وجود نداشته است. چشم راست بسیار دردناک و بیرون زده بود و مختصری هم دید ایشان کم شده بود. در تصاویرسطح چشم، ورم سطح چشم و اتساع عروق سطح چشم کاملاً بارز است.

در تصویر شماره 8  نیز که با فلش قرمز رنگ نشان داده شده است، مجدداً اتساع ورید داخل حدقه از سمت راست مشاهده می شود.

تشخیص فیستول کاروتید کاورنو

تشخیص احتمالی فیستول کاروتید کاورنو با سی تی آنژیوگرافی است. تشخیص قطعی و همزمان این بیماری با آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی همراه است.

درمان فیستول کاروتید کاورنو

اینترونشنال رادیولوژیست ها از طریق آنژیوگرافی محل این اتصال غیر طبیعی شریان و ورید در داخل مغز را شناسایی می کنند و از همان طریق محل ارتباط غیر طبیعی را مسدود می کنند و بیمار در ظرف چند هفته بهبودی خودش را به دست می آورد. در 99 درصد این مشکل قابل درمان است و نیاز به جراحی مغز نیست. نکته مهم تشخیص زودتر این عارضه است تا قبل از این که عوارض بینایی ایجاد شود اقدام درمانی انجام شود.

در پایان باید گفت که در صورت بروز هر گونه مشکل در این زمینه، باید به بهترین جراح چشم مراجعه نمایید تا عارضه در اسرع وقت و بدون مشکلات بعدی درمان شود.