درمان عفونت چشم

عفونت های چشمی هنگامی رخ می دهند که میکروارگانیسم های مضر، باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها به هر قسمت از ناحیه چشم یا اطراف آن حمله کنند، این عفونت ها تمام  سطح جلوی چشم (قرنیه) و غشای مرطوب و غشایی  که چشم خارجی و پلک های داخلی (ملتحمه) را می پوشانند.

علائم عفونت چشم کدامند ؟

• چشمان قرمز
  • ترشحات چشم
  • چشمان خیس
  • چشمهای خشک
  • حساسیت به نور
  • چشمان متورم
  • تورم در اطراف چشم
  • خارش
  • تاری دید

هر زمان که به عفونت چشم شک دارید، باید حتما برای معاینه چشم به متخصص چشم خود مراجعه کنید. عدم مراجعه به موقع و استفاده از درمان های  خودسرانه، می تواند درمان مؤثر را به تأخیر اندازد و باعث آسیب دیدگی بینایی شما شود.

در صورتی که از لنز به جای عینک  استفاده می کنید، در صورت  بروز  عفونت، تا زمانی که برای تشخیص و درمان به پزشک چشم خود مراجعه نکردید، باید فقط از عینک استفاده کنید.

انواع مختلفی از عفونت های چشم وجود دارند ، و متخصص چشم باید برای درمان مناسب، ابتدا شرایط را بررسی و  نوع عفونت موجود را بررسی و سپس متناسب با آن روش درمانی موثر را انتخاب کند.

درمان عفونت چشم

پزشک ممکن است یک نمونه از ناحیه آسیب دیده چشم شما را برای انجام آزمایش بگیرد، در صورت تشخیص نوع دقیق عفونت، می توان بهترین و موثرترین راه درمان را انتخاب کرد، در واقع می توان گفت مانند آنتی بیوتیک عمل می کند که به طور انتخابی باکتریهای ایجاد کننده عفونت را هدف قرار دهد.

دکتر رضا عرفانیان سلیم فوق تخصص اکولوپلاستیک، استرابیسم، اربیت، مجراحی اشکی می باشد.

جهت ارتباط با شماره های 02182400 تماس حاصل فرمائید و یا به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علل و انواع عفونت های چشم

نمونه هایی از عفونت های ویروسی ، قارچی و باکتریایی چشم عبارتند از:

چشم صورتی یا ملتحمه

ملتحمه ، که به آن “چشم صورتی” نیز گفته می شود ، یک عفونت چشم شایع و بسیار مسری است که غالباً در کودکان شیوع دارد. انواع ملتحمه عفونی شایع معمولاً منشأ ویروسی یا باکتریایی دارند. نوزادان همچنین می توانند عفونت چشم ملتحمه را هنگام تولد بدست آورند، اگر  که یک مادر مبتلا به بیماری مقاربتی باشد.

سایر عفونتهای ویروسی چشم (کراتیت ویروسی)

علاوه بر چشم صورتی معمولی، سایر عفونتهای ویروسی چشم شامل تبخال چشمی نیز هستند که با قرار گرفتن در معرض ویروس هرپس سیمپلکس بروز پیدا می کند.

کراتیت Acanthamoeba

استفاده کنندگان از لنزهای تماسی در معرض خطر ابتلا به انگل هایی هستند که می توانند به چشم حمله کنند و یک عفونت جدی تهدید کننده بینایی به نام کراتیت Acanthamoeba را ایجاد کنند. به همین دلیل است که پوشندگان لنزهای تماسی باید نکات ایمنی خاصی را رعایت کنند. اگر هنگام شنا یا استراحت در وان داغ  از لنز استفاده می کنید، حتماً بلافاصله پس از آن لنزهای خود را جدا کرده و ضد عفونی کنید. در واقع خطر ابتلا به عفونت های قارچی و باکتریایی چشم در بین استفاده کنندگان از لنزهای تماسی به طور کلی وجود دارد که باید از لنزهای تماسی مناسب استفاده شود.

مراقبت لازم در خصوص عفونت چشم

عفونت های چشمی جزء دسته بیماری های واگیر دار محسوب می شود پس حتما می بایست در زمان ابتلا به این بیماری مراقبت های لازمه را انجام دهید، این مراقبت ها عبارتند از:

• به هیچ عنوان به چشم خود دست نزنید و از فشار دادن چشم ها اجتناب کنید.
  • اگر عادت به استفاه از لوازم آرایشی دارید در زمان ابتلا به عفونت چشمی نباید یه هیچ عنوان استفاده کنید.
  • استفاده از لنز های چشمی به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.
  • محیط هایی که گرم و خشک هستند یا آلودگی و گروغبار زیادی دارند باید هنگام قرار گیری در این محیط ها از چشم های خود شدیدا محافظت کنید.
  • در هنگام قرار گیری در نور آفتاب حتما از عینک های آفتابی استاندارد استفاده کنید.

چه افرادی مستعد ابتلا به عفونت چشم هستند؟

عفونت های چشمی ممکن است هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ دهد، ولی در بعضی افراد مانند:

• افرادی که از لنز های چشمی استفاده می کنند.
  • مبتلا به بیماری های مزمن چشمی هستند.
  • جراحت های چشمی که ممکن است در اثر برخورد چوب یا هر شی دیگری اتفاق بیفتد.
  • عفونت های قارچی
  • افرادی که سیستم ایمنی آن ها به شدت ضعیف است.
  • افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند.
  • برخورد چشم با گیاهان دارویی که آلوده هستند.

چگونه می توان از عفونت های چشم جلوگیری کرد؟

می توانید با استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده و پاک کننده های آزادانه در مکانهای عمومی احتمال ابتلا به عفونتهای چشم باکتریایی یا ویروسی چشم را به حداقل برسانید.

اگر اعضای خانواده شما دارای عفونت چشم هستند ، ملافه و حوله های خود را تمیز نگه دارید و اجازه ندهید که این موارد را با دیگران به اشتراک گذاشته شوند.

چه زمانی باید به متخصص چشم مراجعه کرد؟

برخی از علائم هستند که در صورت مواجه با آن حتما باید به یک متخصص چشم مراجعه کرد چرا که عدم درمان هر نوع بیماری ممکن است باعث شود تا طول درمان بیماری کند تر شود ولی تشخیص به موقع بیماری روند درمانی را سرعت می بخشد. درصورتی که هر کدام از موارد گفته شده را در چشم خود احساس کردید به پزشک مراجعه کنید و به هیچ عنوان بدون نظر پزشک هیچ راه ها درمانی را انجام نکنید.

تماس با دکتر عرفانیان