جراحی انسداد مجرای اشک

اشک آمدن بیش از حد از چشم می تواند به دلیل تخلیه ضعیف اشک و یا تولید بیش از حد اشک باشد.

اشک ها در مجاری اشک تولید می شوند و نقش مهمی را در مرطوب نگه داشتن چشم و حفظ سلامت چشم ها بر عهده دارند. تولید بیش از حد اشک می تواند باعث بروز ناراحتی در چشم ها شود.

اشک چشم به طور طبیعی به حفره های کوچک موجود در گوشه های پلک فوقانی و تحتانی تخلیه و در کیسه ای به نام کیسه اشک، واقع در زیر پوست ما بین چشم و بینی تخلیه می شود.  سپس، اشک توسط لوله ای به نام مجرای اشکی- بینی به داخل بینی سرازیر خواهد شد.

انسداد در هر بخش از سیستم تخلیه اشک می تواند باعث خارج شدن بیش از حد اشک از چشم شود.

آن چه که اهمیت دارد این است که باید تشخیص داده شود که کدام قسمت از سیستم تخلیه اشک مسدود شده است، تا درمان موثرتر در نظر گرفته شود. در برخی بیماران، تولید بیش از حد اشک می تواند دلایل متعددی داشته باشد که یکی از آن ها می تواند ضعیف بودن پلک ها باشد.

جراحی انسداد مجرای اشک

از جمله علائم انسداد مجرای اشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اشک آمدن از چشم ها
  • قرمز شدن بخش سفید چشم
  • عفونت و التهاب چشم
  • احساس درد در گوشه چشم ها
  • ترشح چرکی از پلک ها
  • تاری دید

در صورت ادامه دار شدن آمدن اشک از چشم ها به مدت چند روز، توصیه می شود به پزشک مراجعه شود.

علت انسداد مجرای اشک

• انسداد مادرزادی. برخی نوزادان با انسداد مجرای اشک به دنیا می آیند و سیستم تخلیه اشک به خوبی رشد نمی کند.
  • تغییرات ناشی از بالا رفتن سن. ممکن است با بالا رفتن سن، حفره تخلیه کننده اشک باریک و مسدود شود.
  • عفونت و یا التهاب چشم
  • آسیب و ترومای چشمی
  • تومور در بینی و یا سیستم تخلیه اشک
  • اختلالات التهابی
  • استفاده بیش از حد از قطره های چشمی

درمان انسداد مجرای اشکی

• در صورتی که مجرای اشکی- بینی مسدود شده باشد، جراحی از سوی پزشک تجویز خواهد شد. در این روش، حفره ای میان کیسه اشکی و داخل بینی ایجاد خواهد شد.
  • در صورتی که میزان انسداد مجرای اشکی- بینی کم و جزئی باشد، پزشک سعی در پهن کردن مجرا خواهد داشت. بعد از درمان، استفاده از قطره چشمی و مصرف آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد التهابی به منظور کاهش التهاب و بهبود تخلیه اشک برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

این روش، درصد موفقیتی خوبی را به همراه دارد، اما باید به طور مرتب تکرار شود.

جراحی باز کردن مجرای اشکی- بینی

امکان انجام این جراحی تحت بی حسی و یا بیهوشی وجود دارد. جهت انجام این جراحی، برشی بر روی پوست و در یک سمت بینی ایجاد می شود. استخوان ما بین مجرای اشک و بینی برداشته و این دو قسمت به هم متصل می شوند تا امکان تخلیه دائم اشک فراهم گردد.

در برخی افراد در طول جراحی، لوله پلاستیکی از قسمت داخلی و گوشه چشم وارد بینی می شود. این لوله، به باز نگه داشتن سیستم تخلیه و پیشگیری از بروز اسکار کمک می کند. این لوله به راحتی و بعد از گذشت دو ماه، برداشته خواهد شد.

بخیه های موجود بر روی پوست بعد از یک هفته کشیده می شوند. اسکارها در ابتدا به رنگ قرمز در می آیند و به مرور و بعد از گذشت چند ماه محو خواهند شد.

امکان انجام جراحی باز کردن مجرای اشکی- بینی به روش آندوسکوپی و از راه بینی وجود دارد. در این روش، نیازی به ایجاد برش نیست.

آمادگی و اقدامات قبل از جراحی

• عدم مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی، ده روز قبل از جراحی. چرا که این قبیل داروها احتمال خونریزی را افزایش می دهند.
  • عدم مصرف مکمل های ویتامین E، ده روز قبل از جراحی

بیمار باید تمام داروهای مصرفی اعم از ویتامین ها و مکمل ها را به پزشک اطلاع دهد.

• کنار گذاشتن استعمال دخانیات، دو روز قبل از جراحی
  • کنترل فشار خون. بالا بودن فشار خون می تواند باعث بروز کبودی و خونریزی حین عمل و بعد از آن شود.
  • نخوردن و نیاشامیدن مواد غذایی از شب قبل از جراحی

اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی

• جهت پیشگیری از خونریزی، توصیه می شود از فین کردن خودداری شود. آن چه اهمیت دارد این است که داخل بینی باید مرطوب نگه داشته شود، به همین خاطر می توان از دستگاه های مرطوب کننده در منزل استفاده کرد.
  • دو روز اول جراحی، تنها انجام فعالیت های سبک مجاز است.
  • مصرف داروهای فشار خون بلامانع است.
  • احتمال مشاهده ترشح خونی از بینی وجود دارد. خونی که با گرفتن سوراخ های بینی و بالا نگه داشتن سر، بعد از ده دقیقه قطع خواهد شد.
  • استفاده از کمپرس یخ بر روی بخیه ها، طی دو روز اول و به مدت ده دقیقه، به کاهش تورم کمک می کند.
  • مصرف داروها می تواند همانند روال قبل ادامه پیدا کند.

پانسمان روی بینی، فردای جراحی برداشته می شود و بیمار باید به مراقبت از زخم ها اهمیت بدهد و تا می تواند در فضای بیرون قرار نگیرد.

رعایت موارد زیر از بروز عفونت چشم که یکی از دلایل انسداد مجرای اشک است، پیشگیری می کند:

• شست و شوی دست ها
  • خودداری از مالیدن چشم ها