بیماری تیروئیدی چشم

بهترین روش درمان بیرون زدگی چشم در بیماری تیروئید چیست ؟ آیا درمانی قطعی برای بیرون زدگی چشم وجود دارد ؟ هزینه جراحی بیرون زدگی چشم چقدر است ؟ تاثیرات بیماری تیروئید بر همگان مشخص است، اگر شما هم به دلیل بیماری تیروئید دچار بیرون زدگی چشم شده اید و اطلاعات کافی در این رابطه ندارید، ادامه مطلب را مطالعه کنید، دکتر رضا عرفانیان سلیم متخصص و جراح چشم در تهران به بررسی این موضوع می پردازند .

صحبت های دکتر رضا عرفانیان سلیم در رابطه با بیرون زدگی چشم

Thyroid Eye Disease یا همان بیماری تیروئید، یک بیماری خودایمنی(اتو ایمیون) است. بیماری های اتوایمیون گروهی از بیماری ها هستند که سیستم ایمنی بدن و بافت های سالم خود بدن را به اشتباه ، نا سالم و خارجی تشخیص داده و به این بافت ها حمله و با ایجاد التهاب در آنها عملکرد این بافت های سابق سالم را مختل می‌کند .
در بیماری تیروئید که اشاره شد یک بیماری خود ایمنی است ، سیستم ایمنی بدن به بافت غده تیروئید حمله کرده و موجب اختلال هورمون تیروئید در بدن می‌شود .
همان اختلال تنظیم عملکرد ایمنی که اختلال تیروئید ایجاد می‌کند در سی درصد افراد به بافت های حدقه(اربیت)بخصوص بافت چربی و عضلات چربی نیز حمله و موجب التهاب و افزایش حجم این بافت ها می شود
در سی تا چهل درصد بیماران تیروئیدی بطور همزمان و گاهی سالها بعد دچار گرفتاری اربیت می‌شوند و در درصد بسیار کمی درگیری اربیت بدون اختلال تیروئید روی می دهد.

بیماری تیروئیدی چشم

همانطور که اشاره شد، با ایجاد التهاب در بافت های چربی و عضلات خارج چشمی، حجم این بافت ها افزایش می یابد و بعلت فضای کم داخل حفره اربیت ، چشم به بیرون رانده می شود.
بیرون زدن چشم(اگزوفتالوس)و بازتر شدن پلک ها منجر به خشکی شدید سطح چشم و باز ماندن چشم در طول خواب شب(لاگوفتالموس)احتمال زخم قرنیه و آسیب بینایی را زیاد می‌کند.
بیرون زدگی چشم ، موجب کشیدگی عصب بینایی و کاهش دید می گردد .
با فروکش کردن التهاب و ایجاد اسکار در چربی و عضلات ، انحراف چشم و دوبینی در بعضی افراد ایجاد می گردد.
در موارد بیماری تیروئید چشم بهتر است تشخیص زود تر داده شود تا با درمان های دارویی اعم از خوراکی یا تزریقی، التهاب در همان ابتدا فروکش کند و از ایجاد عوارض تاخیری پیشگیری شود.
در موارد بروز عوارض( اگزوفتالموس، دوبینی،اختلال پلکی و …) هر کدام اقدامات جراحی خاص خود را می طلبند که البته هر کدام عوارض خود را خواهند داشت.

اما نکته مهم در این گروه از بیماران:

این است که بیماری تیروئید چشم در اکثر زیاد مبتلایان ، فقط یک بار التهاب اربیت و گرفتاری های آن را تجربه می‌کنند ، ولی در دو حالت این التهاب مجد عود خواهد شد،مورد اول : از کنترل خارج شدن تعادل هورمون تیروئید( کم کار یا پرکار شدن تیروئید) و مورد بعدی : استفاده از سیگار و یا هرگونه محصول دخانی می باشد .

درمان بیرون زدگی چشم

همانطور که گفته شد، درمان دارویی در بیماران مبتلا به تیروئید چشمی بسیار تاثیر گذار است و لازم است تا اختلال غده تیروئید حتما زیر نطر متخصص غدد درمان شود .
در صورتی که بیماری شدت پیدا کرده باشد و فرد به درمان دارویی پاسخ ندهد، تنها راهکار درمان ، درمان با کمک جراحی است . در زمان تثبیت بیماری، جراحی زیبایی پلک برای اصلاح پف پلک، افتادگی ابرو و جراحی دکمپرسیون اوربیت توصیه می شود .
به همه بیماران تیروئیدی توصیه می شود از هرگونه دود دخانی پرهیز جدی داشته باشند و در کنترل هورمون تیروئید خود دقت زیادی داشته باشند.

هزینه جراحی بیرون زدگی چشم

هزینه این جراحی بر طبق روش های مورد استفاده در جراحی متفاوت است و نمی توان برای آن هزینه مشخصی را تعریف کرد . شما می توانید برای اطلاع دقیق از هزینه های جراحی چشم با دکتر رضا عرفانیان سلیم تماس بگیرید .

تماس با دکتر عرفانیان